rhemagroup agencja reklamowa 750x500 1 - 2

Jaki wybrać model współpracy z agencją?

Fixed Price

Rozliczanie w modelu Fixed Price zakłada wycenę całego projektu z góry. Koszt projektu jest zazwyczaj ustalany na podstawie wymagań klienta oraz harmonogramu i nakładu prac agencji. Wydaje się więc, że dzięki takiemu systemowi rozliczeń klient otrzymuje oczekiwany produkt w najkorzystniejszej cenie. Realizując projekt, w którym mamy sprecyzowane oczekiwania klienta, a termin realizacji jest stosunkowo krótki, ustalenie odgórnej ceny może być dobrym pomysłem. Jednak przy większych, bardziej wymagających projektach model Fixed Price posiada sporo minusów.

Wyceniając duży projekt agencje uwzględniają rezerwę, która pozwala zmniejszyć ryzyko. Cena jest podwyższona na wypadek nieoczekiwanych utrudnień lub komplikacji w trakcie produkcji. W praktyce, klient nie otrzymuje najniższej ceny.

Kolejną wadą jest ryzyko związane z określaniem wszystkich wymagań projektowych na jego początku. W celu oszacowania kosztu złożonego projektu, przed jego rozpoczęciem zazwyczaj sporządzana jest szczegółowa specyfikacja. Z tego względu, jakakolwiek zmiana w trakcie projektu wiąże się z dodatkowym kosztem.

Co więcej, podczas przygotowywania specyfikacji projektu dodawanie kolejnych wymagań i funkcjonalności wiąże się z odczuwalnym zwiększaniem kosztorysu. Kiedy okazuje się, że cena projektu znacznie przekracza zakładany budżet, konieczne jest uszczuplanie specyfikacji.

Time and Material

W modelu Time and Material klient płaci za faktycznie wykonaną pracę. Projekt jest systematycznie przedstawiany klientowi, co pozwala weryfikować pracę agencji i podejmować szybkie decyzje dotyczące rozwoju.

Stosując metodę Time and Materiał unikamy tworzenia pełnej specyfikacji. Dzięki temu wszelkie zmiany w trakcie projektu nie są tak kosztowne jak w przypadku opcji Fixed Price. Tak naprawdę, decydując się na opcję Time and Material wystarczy na wstępie określić kluczowe funkcjonalności projektu oraz założenia biznesowe. Wszelkie doprecyzowania naturalnie wynikają w trakcie wykonywania prac przez zespół produkcyjny. Z braku konieczności spisywania specyfikacji wynika jeszcze jedna zaleta – projekt można rozpocząć szybciej.

Z perspektywy klienta największą zaletą wyboru opcji Time and Material jest oszczędność. Pracując w modelu rozliczeń za czas pracy uzyskujemy najniższą możliwą cenę.

Oczywiście, Time and Material nie jest rozwiązaniem doskonałym i posiada również swoje minusy. Aby efektywnie pracować z agencją w tym modelu rozliczania, zleceniodawcę powinna reprezentować osoba posiadająca kompetencje umożliwiające weryfikację efektów. Od takiej osoby oczekiwane jest stałe zaangażowanie w projekt i kontrolowanie przebiegu prac.

Który model współpracy wybrać?

W zależności od rodzaju projektu obie opcje mogą być korzystne. Istotne jest, aby wybrać właściwy model do charakteru projektu.

 

Fixed Price będzie dla Ciebie idealnie, gdy:

  • masz precyzyjnie zdefiniowany zakres zlecenia oraz harmonogram prac
  • masz zaufaną agencję lub taką która posiada świetne rekomendacje
  • w swoim zespole nie posiadasz osoby, która wykazuje się kompetencjami umożliwiającymi weryfikację pracy agencji

 

Time and Material będzie dobrym wyborem jeżeli:

  • trudno jest w początkowej fazie zdefiniować zakres i harmonogram projektu
  • w swoim zespole posiadasz osobę z kompetencjami umożliwiającymi weryfikację pracy agencji
  • chcesz mieć większą kontrolę nad jakością prac i zminimalizować cenę projektu

Może się okazać, że dla Twojego projektu najlepszym rozwiązaniem będzie połączenie obu opcji. Wówczas, kluczową część prac możesz zlecić zakładając opcję Fixed Price, a rozwój projektu oprzeć o model Time and Material. Tego typu rozwiązanie jest coraz częściej wybierane przez klientów naszej agencji.