Agencja reklamowa Rhema Group
Agencja reklamowa Rhema Group
street map 2679271 1280 1 - 2

Pozycjonowanie lokalne

Pozycjonowanie SEO – lokalnie czy ogólnokrajowo?

Zapewne przynajmniej raz zdarzyło Ci się być w sytuacji, w której potrzebowałeś znaleźć najbliższą restaurację czy aptekę – chociażby będąc na wakacjach. Wpisywałeś wtedy w wyszukiwarkę pewną frazę, a w zamian dostawałeś spis punktów usługowych w Twojej okolicy. Dlaczego zatem w wynikach wyszukiwania nie pojawiły się miejsca z drugiego końca kraju?

Czym jest pozycjonowanie lokalne?

Najczęściej o SEO mówimy w kontekście pozycjonowania na konkretne słowa kluczowe, na przykład „zabawki dla kotów”. W takich przypadkach zakładamy zazwyczaj, że użytkownik będzie szukał sklepu internetowego lub artykułów blogowych, z których dowie się, jakie zabawki najlepiej wpływają na zaspokojenie kociego instynktu łowieckiego.
W przypadku pozycjonowania lokalnego mamy na myśli sklepy zoologiczne w Twojej okolicy. Wyobraź sobie, że prowadząc takowy, pozycjonujesz się na frazę „zabawki dla kotów”. Przeciętny użytkownik, który trafi na Twoją ofertę, niekoniecznie będzie choćby z tego samego miasta! A przecież chcesz trafiać do najbliższej społeczności.
Dlatego, aby w pełni zrozumieć i wykorzystać możliwości pozycjonowania lokalnego, musisz najpierw poznać i zrozumieć jego poszczególne składowe.

Lokalne frazy kluczowe

Jedną z najważniejszych rzeczy, które powinieneś zapamiętać, jest różnica w stosowanych frazach
kluczowych.
W przypadku pozycjonowania lokalnego zawierają one słowo wskazujące na konkretne miejsce. Może to być nazwa miasta, województwa czy regionu. Przykładami takich fraz są zatem:

  • „sklep zoologiczny Katowice”,
  • „behawiorysta małopolskie”,
  • „hodowla kotów Pomorze”.

Geolokalizacja

Frazy kluczowe z nazwami regionów czy miast to dość logiczna sprawa. Jednak co w przypadku, w którym użytkownik wpisuje w wyszukiwarkę po prostu „sklep zoologiczny”? Dlaczego wtedy nie wyświetlają mu się wyniki z całej Polski, a z okolicy, w której się znajduje? To właśnie geolokalizacja pozwala na zlokalizowanie urządzenia, z którego do wyszukiwarki wpisano słowo kluczowe. Dzieje się to za pomocą takich danych, jak:

  • adres IP,
  • sygnał GPS,
  • sieć komórkowa,
  • historia wyszukiwania w przeglądarce.

Żeby jednak Twój potencjalny klient mógł znaleźć Cię dzięki geolokalizacji, musisz na swojej stronie internetowej podać dokładny adres firmy. Podobnie na Profilu Firmy w Google. To właśnie z tych dwóch źródeł Google pobiera informacje o tym, jaki jest Twój obszar działania.

Jakie korzyści płyną z pozycjonowania lokalnego?

Kiedy prowadzisz lokalny biznes – zostańmy na moment przy przykładzie ze sklepem zoologicznym – zależy Ci na tym, aby trafiali na niego Twoi „sąsiedzi”. Ze względu na to oraz kilka innych czynników pozycjonowanie lokalne będzie więc „tańsze” od tego na frazy ogólne.

Mniejsza konkurencja

Będziesz chciał skupić się na frazach typu „sklep zoologiczny Gdynia”, czyli zawierających nazwę obszaru, na którym działasz. Ze stronami pozycjonującymi się w wyszukiwarkach na frazy tego typu o wiele łatwiej jest „walczyć” o widoczność. Jest ich mniej niż w przypadku konkurencji ogólnokrajowej. Dzięki temu będziesz mieć większą szansę na szybkie osiągnięcie wysokich pozycji w Google niż w przypadku
pozycjonowaniu na frazy ogólne. Nie oznacza to jednak, że nie będzie trzeba przyłożyć się do prac nad Twoją stroną internetową. Lokalna konkurencja również działa zgodnie z zasadami SEO. Dlatego wszelkie optymalizacje i usprawnienia powinny zostać wprowadzone w taki sam sposób, jak w przypadku pozycjonowania ogólnokrajowego.

Klient „na ostatnią chwilę”

W przypadku pozycjonowania lokalnego będziesz chciał nastawić się na jeszcze jeden typ klienta – znajdującego się w nagłej potrzebie.
Wyobraź sobie, że jest sobotni wieczór, a nazajutrz niedziela niehandlowa. Twój potencjalny klient właśnie zauważył, że jego kotu skończyła się karma. Będzie w takiej sytuacji szukał najbliższego sklepu zoologicznego. Jeśli nie mielibyśmy do czynienia z pozycjonowaniem lokalnym, na Twój sklep mógłby trafić człowiek z innego miasta. I oczywiście do niego nie przyjechać, bo przecież zależy mu na natychmiastowym rozwiązaniu.

Wzrost rozpoznawalności

Za sprawą pozycjonowania lokalnego sprawisz, że ludzie przeglądający Internet będą częściej dostrzegać Twoje usługi. Zapamiętają dzięki temu Twoje logo, a dzięki pozytywnym opiniom w Google będą wiedzieli, że warto Ci zaufać. Jeśli dodatkowo będziesz prowadzić media społecznościowe czy bloga z fachowymi poradami, zaczną postrzegać Cię jako eksperta w branży.
Jak myślisz, do kogo zwrócą się później w razie potrzeby?

Dla kogo pozycjonowanie lokalne?

Na podstawie tego, czego do tej pory się dowiedziałeś, możesz już częściowo odpowiedzieć na powyższe pytanie. Zadbanie o wyszukiwalność w kontekście lokalnym będzie miało dla Ciebie sens, jeśli prowadzisz:

  • firmę usługową – taką jak zakład fryzjerski lub gabinet weterynaryjny;
  • lokal związany z branżą gastronomiczną – restaurację czy kawiarnię;
  • sklep specjalistyczny – na przykład zajmujący się sprzedażą części do komputerów;
  • działalność usługową w branży hotelarskiej – hotel, kwatery prywatne itd.;
  • firmę oferującą usługi z branży motoryzacyjnej – na przykład mechanikę czy wynajem.

Jeśli oferujesz swoje usługi w konkretnym rejonie – dzielnicy, mieście lub województwie – pozycjonowanie lokalne będzie dla Twojej firmy strzałem w dziesiątkę. Przyda się ono także w przypadku, kiedy prowadzisz działalność w kilku lokalizacjach – na przykład w różnych miastach. Dzięki temu dotrzesz do klientów, którzy mieszkają nawet kilka bloków od Ciebie. Jeśli dodatkowo zobaczą, że wizytówka Twojej firmy w Google obfituje w pozytywne opinie – istnieje ogromna szansa, że wybiorą Ciebie zamiast konkurencji!

A co, jeżeli prowadzisz bloga lub sklep internetowy?

W takim wypadku pozycjonowanie lokalne może nie być najlepszym pomysłem. Twoim celem będzie przecież dotarcie do jak największej liczby odbiorców niezależnie od ich miejsca zamieszkania. W końcu artykuły o behawiorystyce kociej można czytać w całej Polsce, a nawet poza jej granicami. Podobnie w przypadku zamawiania żelazka – jeśli klientowi zależy na konkretnym modelu, a niekoniecznie potrzebuje dostawy jeszcze tego samego dnia. Niezależnie od tego, jaki biznes prowadzisz, pozycjonowanie na pewno Ci się przyda!