Promocja w sieci to dziś dla ogromnej większości firm jeden z kluczowych sposobów na pozyskiwanie nowych odbiorców oraz umacnianie swojej rynkowej pozycji. Jeśli posiadasz stronę www i chcesz za jej pomocą budować widoczność swojej marki w internecie, prawdopodobnie staniesz przed dylematem: wybrać pozycjonowanie organiczne czy płatne kampanie Google Ads? Dowiedz się, czym różnią się obie formy reklamy w internecie, poznaj zalety SEO oraz PPC i sprawdź, która strategia będzie lepsza dla Twojego biznesu.
Czym jest pozycjonowanie stron internetowych (SEO)?
Zanim przejdziemy do porównania zalet i wad obu narzędzi, warto dowiedzieć się, czym w istocie są SEO i płatne kampanie w wyszukiwarkach internetowych. Pozycjonowanie stron www (ang. search engine optimization, SEO) to proces prowadzący do uzyskania przez domenę jak najwyższej pozycji w organicznych (darmowych) wynikach wyszukiwania. Mówiąc „wyszukiwarka”, myślimy: Google – to z niej korzysta ponad 97% internautów w Polsce. Specjalne algorytmy oceniają blisko 200 czynników rankingowych, na których podstawie układają kolejność stron prezentowaną użytkownikom. Wraz ze wzrostem pozycji serwisu zwiększa się jego udział w ruchu internetowym, co przekłada się na zwiększenie popularności marki, wzmocnienie jej pozycji w branży i wyższe przychody.
Jakie działania składają się na pozycjonowanie?
Procesy SEO obejmują działania on-site (optymalizacja witryny, content marketing, linkowanie wewnętrzne) oraz off-site (zewnętrzny link building). Podstawą skutecznego pozycjonowania są natomiast audyt SEO oraz odpowiedni dobór słów kluczowych, czyli zapytań, na które witryna ma być widoczna w wynikach wyszukiwania. Proces optymalizacji wymaga również nieustannego monitorowania pozycji własnej domeny i stron konkurencji oraz działań, które pomogą utrzymać wysoką pozycję lub będą reakcją na spadek w rankingu.
Zalety pozycjonowania
Do głównych zalet kampanii SEO należą:
- długoterminowe efekty,
- możliwość dotarcia do klientów realnie zainteresowanych konkretną marką, produktem lub usługą,
- dostarczanie potencjalnym klientom wysokiej jakości treści, budujących ekspercki wizerunek,
- unowocześnienie serwisu oraz jego dopasowanie do aktualnych trendów,
- mierzalność – efekty działań SEO możesz łatwo monitorować za pomocą darmowych i płatnych narzędzi analitycznych.
Dla kogo SEO będzie odpowiednią strategią?
Inwestycję w pozycjonowanie witryny może rozważyć każdy, komu zależy na długoterminowym kreowaniu wizerunku marki, zwiększeniu sprzedaży oraz liczby pozyskiwanych zapytań. SEO sprzyja także budowie rozpoznawalności w sieci czy zdobywaniu dodatkowego ruchu dla e-sklepu, bloga bądź firmowego serwisu. To strategia, z której mogą korzystać zarówno lokalni przedsiębiorcy, jak i firmy działające na skalę ogólnokrajową i międzynarodową, chcące wzmocnić swoją wiarygodność i wypracować przewagę nad konkurencją.
Czym są płatne kampanie Google Ads?
W odróżnieniu od działań SEO, które pozwala uzyskać wysoką pozycję w wynikach organicznych (SERP), kampanie PPC (pay per click) skupiają się na płatnych wynikach wyszukiwania. Google Ads (dawniej Google AdWords) to złożony system obejmujący sieć reklamową oraz sieć wyszukiwania. Publikowane w nich komunikaty mogą mieć formę linków sponsorowanych, banerów, materiałów wideo, ale także reklam produktowych. Reklamodawca ponosi koszt wyłącznie w przypadku kliknięcia w reklamę lub wyświetlenia jej użytkownikowi, np. przed filmem w serwisie YouTube.
Odpłatne reklamy wyświetlają się na samej górze wyszukiwarki, najczęściej nad wynikami organicznymi. Mogą również zostać opublikowane w innych usługach Google czy w serwisach partnerskich, należących do sieci reklamowej. Aby korzystać z kampanii PPC, konieczne jest posiadanie aktywnego konta Google Ads oraz budżetu, z którego pobierane będą środki za kliknięcia lub wyświetlenia reklam.
Formaty reklam w Google Ads
System reklamowy Google Ads umożliwia korzystanie z kilku różnych formatów reklam, takich jak:
- kampania produktowa – forma promocji dedykowana sklepom internetowym, pozwalająca promować konkretne produkty w wyszukiwarce oraz w zewnętrznych serwisach,
- reklama w sieci wyszukiwania – obejmuje sponsorowane linki do stron, umieszczane nad wynikami organicznymi, opatrzone opisem „Reklama”,
- reklamy display – banery i grafiki reklamowe, publikowane w witrynach partnerów sieci reklamowej; kierują bezpośrednio na stronę lub do sklepu reklamodawcy, umożliwiając zapoznanie się z jego ofertą lub dokonanie zakupu,
- kampanie wideo – klipy multimedialne, publikowane m.in. na YouTube,
- remarketing – szczególna forma płatnej kampanii, kierowana do osób, które w przeszłości weszły w interakcję z marką lub sklepem internetowym.
Dlaczego warto inwestować w marketing w wyszukiwarkach?
Jednym z głównych powodów, dla których Google Ads przyciąga tak wielu reklamodawców, są bez wątpienia znacznie szybsze efekty, szczególnie w porównaniu z działaniami SEO. Już po kilkudziesięciu godzinach od skonfigurowania kreacji link do Twojej strony może pojawić się w płatnych wynikach wyszukiwania, a Ty możesz zwiększyć sprzedaż. To znakomite narzędzie dla właścicieli sklepów internetowych, którzy mogą sprawnie wypromować określone produkty lub usługi – także te dostępne sezonowo. Inne niewątpliwe zalety Google Ads to m.in.:
- możliwość precyzyjnego określania grup docelowych, którym mają zostać wyświetlone reklamy,
- łatwa mierzalność rezultatów kampanii,
- szansa na zwiększenie rozpoznawalności marki wśród konsumentów,
- łatwość w zarządzaniu budżetem reklamowym,
- możliwość zbudowania przewagi nad konkurencją.
SEO czy Google Ads? Wykorzystaj efekt synergii!
Jak widzisz, zarówno pozycjonowanie stron, jak i płatne kampanie mają swoje zalety, ale także ograniczenia. Google Ads to znacznie szybszy efekt, jednak rezultaty optymalizacji SEO mają charakter długoterminowy. Co więc wybrać? Praktyka pokazuje, że najlepszym rozwiązaniem jest połączenie obu taktyk.
Potrzebujesz wsparcia ekspertów z dziedziny digital marketingu? Skorzystaj z dedykowanej promocji dla klientów Rhema Group i postaw na skuteczne pozycjonowanie stron www za 1 zł przez miesiąc lub z rabatem -33% przez 3 miesiące z Grupą TENSE – liderem ogólnopolskiego rynku SEO/SEM.